حرم امام رضا (علیه سلام)

حرم امام رضا (علیه سلام)

امام رضا (ع)، به دستور مأمون در بقعه هارونیه و نزدیک قبر هارون دفن شد و این محل به تدریج مشهدالرضا خوانده شد. تا زمان حکومت تیموریان، گذاشتن ضریح بر مزار امام رضا (ع) مرسوم نبوده است. مساحت حرم امام رضا (ع) تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۲۰ هزار متر مربع بوده که این مساحت به یک میلیون متر مربع در سال ۱۳۹۲ شمسی رسیده است.

ضریح پنجم حرم امام رضا (ع)، در ۱۶ اسفند ۱۳۷۹، نصب شده و ۱۲ تن وزن دارد. ۲۸ رواق با بیش از ۶۳ هزار متر مربع فضای مسقف، ظرفیت ۱۶۰ هزار نمازگزار را دارد.

آستان قدس رضوی، موسسه‌ای بزرگ و چندوجهی که مدیریت حرم امام رضا (ع) هم در آن صورت می‌گیرد، یک سازمان فرهنگی، مذهبی و اقتصادی است که با بهره‌مندی از موقوفات بسیار، بزرگترین سازمان موقوفاتی جهان اسلام خوانده شده است. موقوفات منقول حرم امام رضا (ع) عبارتند از قرآن‌ها، کتب خطی، جواهرات، اشیای نفیس، ظروف، پارچه‌ها و تابلوها، که در موزه‌ها و خزانه آن نگهداری می‌شود و موقوفات غیرمنقول عبارتند از املاک، اراضی، باغ‌ها و ساختمان‌ها. بازوی اقتصادی حرم امام رضا(ع) که «سازمان اقتصادی رضوی» خوانده می‌شود، نزدیک به شرکت اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و عمران و خدمات را اداره می‌کند.

 

نظر بدهید