مقالات

آرامگاه خواجه اباصلت هروی

عبدالسلام بن صالح بن سلیمان ایوب بن میسره مشهور به «خواجه اباصلت هروی» از دانشمندان، محدثین، متکلمین و راویان به نام عصر خود و از یاران و همراهان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و راوی صریح چگونگی شهادت آن حضرت به دست مأمون عباسی بود.

آرامگاه خواجه ربیع

آرامگاه ابوزید ربیع بن خثیم اسدی که از یاران حضرت امام علی (ع) و اصحاب پیغمیر اسلام در دوران صدر اسلام بوده است.

مسجد گوهرشاد

یکی از اماکن مذهبی مشهد که در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا علیه السلام و به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ و در سال ۸۲۱ هجری قمری ساخته شد ،مسجدی با نام مسجد گوهرشاد میباشد.

حرم امام رضا (علیه سلام)

حضرت ابوالحسن علی ابن موسی الرضا علیه السلام هشتمین حجت خدا و امام شیعیان جهان در روز یازدهم ذی القعدهسال 148در شهر مدینه متولد شد و جهان علم و فضیلت را به نور دانش و کمالات خود منور گرداند و سرانجام در روز جمعه آخر صفر در سال202 هجری قمری به دستور مامون عباسی به شهادت رسید. حرم مطهر امام هشتم علیه السلام از سالهای اولیه بعد از شهادت آن بزرگوار مورد توجه شیعیان قرار گرفت و به کعبه آمال آنان تبدیل گشت و هر روز به خیل مشتاقان آن حضرت افزوده شد. این مجموعه در حال حاضر یکی از جامعترین و زیباترین ابنیه معماری جهان اسلام به شمار می رود که علاوه بر وجهه معنوی از تمام هنرهای وابسته معماری از جمله کاشیکاری، آیینه کاری، گچبری، خطاطی و در مجلل نمودن آن بهره گرفته شده است. امروزه بارگاه حضرت رضاعلیه السلام یکی از شش مجموعه معماری آرامگاهی مهم ایران محسوب می گردد.